A NASCAR leghosszabb versenyének, a Coca-Cola 600-nak már 63 éves történelme van.
A Coca-Cola 600, eredetileg World 600, egy évente megrendezett 600 mérföldes (970 km-es) NASCAR Cup Series verseny, amelyet az észak-karolinai Concordban található Charlotte Motor Speedway-en rendeznek meg. Egyedülálló, hogy a pályaviszonyok a futam során változnak, mert nappal kezdenek, majd a holdvilágánál fejezik be a versenyt, amelyet a Memorial Day, azaz az Emlékezet napja előtti vasárnapon tartanak. A Memorial Day egy amerikai nemzeti ünnep, melyet minden év májusának utolsó hétfőjén tartanak és az amerikai fegyveres erőknél szolgálatteljesítés közben elhunyt személyekről emlékeznek meg.
A Coca-Cola 600 helyszínének megépítése nem volt zökkenőmentes
1959-ben járunk, Curtis Turner visszatért az észak-karolinai Charlotte-ba, miután megtekintette a NASCAR alapítója és elnöke, Bill France által épített Daytona International Speedwayt, és az az ötlete támadt, hogy versenypályát építsen a környéken. Cabarrus megyében volt ingatlanja, és úgy gondolta, hogy elég pénzt tudna kölcsönkérni az építkezéshez – úgy becsülte, hogy körülbelül 750 000 dollárba kerülne egy 45 000 állandó lelátói üléssel rendelkező pálya.
Az építőbrigádok hamarosan gránitra bukkantak a felső réteg alatt, amit Turner közel félmillió yardnyi szilárd kőzetre becsült. Csak az első kanyarban lévő terület felrobbantásához 70 000 dollár értékű dinamitra volt szükség. Turner költségei megközelítették a 2 millió dollárt, ami miatt a hitelezőkkel is meggyűlt a baja.
A késő tavaszi havazás késleltette a betonozást. Turner könyörgött France-nek, hogy adjon neki hat hét haladékot. Aztán kevesebb mint két héttel a nyitóverseny előtt az aszfaltozó alvállalkozó azzal fenyegetőzött, hogy fizetés hiányában elviszi a munkásokat a helyszínről, erre válaszul Turner és egy barátja puskával és revolverrel a kezében jelent meg, hogy meggyőződjön arról, hogy a hátsó szakasz is elkészül.
A bajok ezzel még nem értek véget. Amint az autók végre a pályára értek, a felület – amelynek nem volt ideje megfelelően megszilárdulni – elkezdett szétesni egészen a zúzottkő alapig. Hatalmas törmelékdarabok lyukasztották ki a hűtőket, és tátongó lyukakat ütöttek a szélvédőkön. Így a csapatok kénytelenek voltak hálót és hátsó sárvédőket felszerelni, hogy enyhítsék a problémát.
Az első 600 mérföldes verseny
Ilyen háttérrel kezdődött meg 1960-ban a World 600, amit 35 000 néző látogatott meg. A verseny, ami csak a túlélésről szólt. Rengetegen estek ki, főleg technikai hiba miatt, de a pálya sem volt még alkalmas a versenyzésre. Roberts az első 65 kört vezette, mielőtt Pontiacja törmelékre futott, kitört egy kereke és kiesett. Ezután Turner, a pálya alapítója vezetett, amíg a Fordjában le nem állt a motor. Ezt követően Tom Pistone vette át a vezetést, de egy tengelytörés miatt ő is kiesett.
Így Jack Smith került az élre. Öt körrel vezetett 47 körrel a vége előtt, amikor egy törmelékdarab egy ökölnyi lyukat ütött a benzintankján. Lehúzódott a pályáról, és tehetetlenül nézte végig, ahogy az egész nap konzervatív tempót diktáló Joe Lee Johnson elsőként látja meg a kockás zászlót.
Lőn világosság!
A pálya menti világítás 1992-es üzembe helyezése után a rajongók kérték a pálya vezetőségét, hogy a hírhedt észak-karolinai hőség és páratartalom miatt később kezdjék meg a versenyt. Tovább akarták növelni a Winston kupa előző heti népszerűségét, és végül úgy határozták meg a rajtot, hogy a futam sötétedés után fejeződjön be, hogy a hűvösebb hőmérséklet kedvezzen a nézők számára. A rajt időpontját az 1990-es évek során többször is változtatták, végül 2001-ben helyi idő szerint 17:30-ban állapodtak meg, hogy a futam 22:00 órára érjen véget, ezzel igazodva a FOX helyi tudósításainak kezdetéhez.
A Coca-Cola 600 rendhagyó módon 4 szakaszból áll
2017-től kezdve a NASCAR bevezette a szakaszokat, és a három nemzeti széria minden futamát három szegmensre osztotta. Eredetileg a 600-as versenyen az 1. és 2. szakasz 115 kör hosszú lett volna, a harmadik és egyben utolsó szakasz pedig a fennmaradó 170 kört foglalta volna magába. Alig néhány héttel az első ilyen verseny előtt ezt egy negyedik szakasz hozzáadásával megváltoztatták, és a versenyt négy egységes, egyenként 100 körös etapra osztották. Ezzel ez az egyetlen olyan verseny a naptárban, ahol három helyett négy szegmens van. Ha a kedvezőtlen időjárási körülmények közbeszólnak, ettől függetlenül továbbra is érvényes a NASCAR azon szabálya, miszerint a verseny a második szakasz befejezése után válik hivatalossá.
A Coca-Cola 600 a versenyző által gyűjthető pontok tekintetében a legmagasabb pontszámú futam. Általában, ha egy versenyző minden szakaszt besöpör és átmegy az ellenőrzésen, 60 pontot szerez (40-et a győzelemért, és 10-et az első két szakaszért), de 4 szakasz esetén a maximum 70 pontra emelkedik (amit Kyle Busch 2018-ban, Kyle Larson pedig 2021-ben be is gyűjtött).
A Charlotte 600 hivatalos elnevezései:
- 1960-1984: World 600
- 1985: Coca-Cola World 600
- 1986-2001: Coca-Cola 600/Coke 600
- 2002: Coca-Cola Racing Family 600
- 2022-: Coca-Cola 600
Legsikeresebb pilóták
Sosem volt egyszerű dolga ezen a futamon a versenyzőknek. Az átlagban 4,5-5 órás viadalok keményen megdolgoztatják az embert mind fizikailag, mind pedig mentálisan. A legjobban Darrell Waltrip vette az akadályokat, hiszen 5 győzelmével ő tartja a győzelmi rekordot (1978, 1979, 1985, 1988, 1989).
A modern korból Jimmie Johnson tekinthető a legsikeresebbnek a 4 győzelmével (2003, 2004, 2005, 2014). A jelenlegi mezőnyből pedig Kevin Harvick (2011, 2013) és Martin Truex Jr. (2016, 2019) büszkélkedhet 2-2 győzelemmel.
A legtöbb kör egy NASCAR futamon
Rövidke időutazásunk hamarosan véget ér, hiszen a legtöbb kört a tavalyi, 2022-es Coca-Cola 600-on teljesítették. A 413 körös megmérettetés 5 óra 13 percig tartott. A legvégén Denny Hamlin örülhetett, hiszen a hosszabbításban akkori csapattársán, Kyle Busch-on felülkerekedve tudott győzni.
Az idén 64. alkalommal megrendezett Coca-Cola 600-ról elmondható, hogy nem csupán egy NASCAR futam, annál sokkal több. A ’60-as évek óta a naptár része. Végigkísérte olyan legendák útját, mint Ned Jarrett, Cale Yarborough, Richard Petty, Dale Earnhardt, Jeff Gordon és Jimmie Johnson. A charlotte-i legendás futam próbára teszi a vezetési tudáson kívül a pilóták türelmét és a koncentrációs képességét egyaránt. Aki itt nyerni tud, az bekerül a NASCAR történelemkönyvébe.