FireKeepers Casino 400, Michigan International Speedway, 2023.08.4-7.
Dr. Juhász Zoltán, a Network 4 csoport NASCAR szakértője a North Wilkesboro incidensből mit sem tanulva újra elfeledkezett noteszéről. Ezúttal sem hagytuk ki a ziccert és mielőtt visszaszolgáltatnánk neki, megosztjuk veletek is amit találtunk.
Itt volt kinyitva
Michiganben mérföldkőhöz érkezett a 2023-as NASCAR Cup szezon. Ez volt ugyanis az utolsó klasszikus oválverseny az alapszakaszban: a rájátszásig hátralévő fordulókban, nevezetesen a két road pályán, Indianapolisban és Watkins Glenben, valamint a daytonai SS-futamon a csapatok és a versenyzők felkészültségén túl számos egyéb – nem tervezhető és nem kontrollálható – tényező is döntő szerepet játszhat. Aki eddig nem biztosította a helyét a rájátszásban, annak a sorsa kisebb vagy nagyobb részben külső körülményeken fog múlni.
A michigani futam fogyaszthatósága: 80%
Ennek az oválnak jól áll az évenkénti egy versenyhétvége. És hogy mi áll neki még jobban? A 7. generációs kupaautó. A két kétmérföldes, Fontana (nyugodjon békében!) és Michigan rendre első osztályú show-t szállít az új kocsival, és ebben ezúttal sem kellett csalódnunk. 16 különböző éllovasa volt a kétnapos Kupafutamnak, ami rekordnak számít Irish Hillsben. Ha ez még nem lenne elég, azt is feljegyezhettük, hogy 26 alkalommal történt pozíciócsere az 1. és 2. helyeken, amire legutóbb 11 éve volt példa ezen az oválon. Ráadásul a Truex által Buescherrel szemben indított, utolsó etapos hajtóvadászat még a legínyencebbek érdeklődését is lekötötte.
És a maradék 20%?
El kell fogadni, hogy a hétfőre halasztott fordulók hangulata sohasem lesz az igazi. Vasárnap hatalmas tömeg előtt kezdték a futamot, de a halasztást követően a közönség javarésze – érthető okokból – távol maradt a hétfő déli befejezéstől. (Kezd komikussá válni, hogy a 25 idei versenyhétvégéből 17-et rendeztek át kisebb vagy nagyobb mértékben az időjárási viszontagságok – forrás: @Jonathan_Fjeld) Adjuk hozzá mindehhez, hogy a baleset miatt kieső Elliott, Kyle Busch és Byron már vasárnap este hazautazott, ami egyfelől visszaigazolta a szélvészgyors michigani pálya tartogatta kihívások nehézségi fokát, másfelől viszont valamelyest levont a hétfői befejezés mélységéből, intenzitásából. Bell korai falazásával egy alighanem komoly győzelmi potenciállal rendelkező autó is kikerült a képből. Szerencsére így is megmaradt a bivalyerős RFK-JGR-Reddick tengely, akik a végsőkig izgalmassá tették a küzdelmeket.
A Hét Győztese: Chris Buescher.
Ki más is lenne? Ha egymást követő két hétvégén, pláne két markánsan eltérő pályán is képes volt győzni, mindezt Martin Truex és Denny Hamlin orra előtt, akkor Bueschert még a playoffban sem vehetik félvállról a bajnokesélyesek. Veszélyes ellenfél, hiszen a modora szokatlanul sima, így fogást sem könnyű rajta találni.
A Hét Vesztese: Hendrick Motorsports.
Talán nem túlzás kijelenteni, hogy Elliott és Bowman győzelmi kényszerbe kerültek a michigani baleseteikkel. Byron szintén betlizett, ezzel elveszítette az esélyét az Alapszakasz Bajnoki Címre. Jusson mindez eszünkbe októberben, ha mondjuk 5-6 rájátszás ponton fog múlni Byron Négyes Döntőbe jutása.
A Hét Erkölcsi Különdíjasa: Tyler Reddick.
Nincs ezen mit szépíteni, hiába végezte ezúttal is extraklasszis szinten azt, amit rábíztak, a csapata ismét cserbenhagyta Reddicket, és megfosztotta egy győzelemtől (de legalább egy Top 3-as helyezéstől).
Amit magunkkal viszünk:
Michiganben Martin Truex kivételével mindenkinek feladta a leckét a belső íven való előzés, Truex viszont úgy rongyolt át a mezőnyön a második szakaszban, mintha a serdülő korosztályt kerülgette volna valamelyik 3/8-ad mérföldes oválon. A végén viszont Truexnek is elég volt egy apró megingás Buescher bal kezénél az 1/2-es kanyarban ahhoz, hogy beszitáljon alatta a Camry. A szokásos aero-csatákat ezúttal Truex, de az aero-háborút végül Buescher nyerte, aki még egy igen gyenge utolsó pitkiállást is képes volt remekbe szabott védekezéssel ellensúlyozni.
Említést érdemel még:
- az, hogy Suarez hosszú idő után mutatott újra erőt, és revitalizálta a rájátszásra való esélyeit,
- az, hogy a michigani pálya idén valamivel jobban gumizódott, mint tavaly,
- az, hogy amíg tavaly alig volt eltérés a jobb és a bal oldali gumik kerülete között Michiganben, és ezért mindenki az alulkormányzottsággal küzdött, addig idénre a Goodyear a más aszfaltokon már jól bevált nagy “stagger”-es megoldást választotta (tehát nagy volt a különbség a bal és a jobb oldali gumik kerülete között), mindennek köszönhetően váratlanul túlkormányzottak lettek a kocsik, amik egyautós kiforgásokat eredményeztek nagy nevű áldozatokkal.
És az elefánt a konyhában:
Noah Gragsont jó darabig (lehet, hogy soha?) nem látjuk újra Kupaautóban. Hervasztó produktuma láttán az már hetek óta biztosnak tűnt, hogy a szezon végén elbúcsúzik tőle a Toyota-ernyő alá kucorodó Legacy Motor Club, és pályafutása során másodszor is lemond róla a TRD, arra viszont senki sem számított, hogy végül egy lájk eredményezi a bukását. Elegánsnak tűnő megoldást választott a Legacy MC azzal, hogy meghagyta a lehetőséget Noah-nak arra, ő maga kérje az elbocsátását, így legalább kirúgni nem kellett. Kyle Larson tehetsége és Rick Hendrick védőszárnya néhány éve még képes volt legyőzni a cancel-culture-t egy kisebb súlyú ügyben, félő azonban, hogy Gragson időben egybeeső emberi és szakmai hitelvesztése a száműzetését életfogytig tartóvá teszi.
Egy kis személyes:
Jó érzés volt néhány héttel ezelőtt Sam Mayerrel beszélgetni, és latolgatni, mit hozhat számára a jövő. Úgy tűnt, nagyívű pályára állt a karrierje az 1-es Xfinity csapatnál, és a Josh Wise-féle tanítás is táptalajra hull. Sam alig pár nappal az interjú után győzni tudott Road Americán. A befutót nem lehetett ülve kibírni. Nekem is nehéz volt semlegesnek maradni azok után, hogy mennyire közvetlen és készséges volt Sam velem, a távoli idegennel. 4 éven belül Cup futamgyőztes, 9 éven belül Cup bajnok akar lenni. És erre minden esélye meg is van.