Dr. Juhász jegyzettömbje, North Wilkesboro

North Wilkesboro, All-Star hétvége, 2023.05.19-21.

Dr. Juhász Zoltán, a Network 4 csoport NASCAR szakértője az asztalon felejtette jegyzeteit, mi pedig kihasználtuk a lehetőséget és elhoztuk nektek a hétvégével kapcsolatos gondolatait. A korrektség jegyében feltüntettük őt szerzőnek.

Mit viszünk magunkkal North Wilkesboróból, avagy mit adtak nekünk a Wilkes megyeiek?

1996 után először versenyzett a Cup Series mezőnye North Wilkesboro 5/8-ad mérföldes (1 kilométeres) oválján. A hétvége magával ragadó volt. A hangulat, a miliő, nomeg az 1 millió. Pazar.

Na és maga az All-Star verseny? Az bizony bőven hagyott kivánnivalót maga után. A műtét jól sikerült, a beteg meghalt. Vagy inkább fordítva: a műtét egyáltalán nem sikerült, de a beteg kiválóan érzi magát. Merthogy a pálya – köszöni szépen – régen rendelkezett utoljára olyan pozitív kilátásokkal, mint most.

Fotó: Jared C. Tilton/Getty Images

Tegyük rendbe a dolgokat: North Wilkesboro a NASCAR történelmének sarokköve. A pálya feltámasztása kultúrmisszió. Hiszem, hogy ennek az oválnak nem csak múltja, de jövője is van. Viszont nem azzal a short track csomaggal, mint amit a NASCAR Cup Series a 7. generációs autóval futtat.

Mi a gond a short trackeken?

A lóerők, a váltó, a gumi, az underwing, a diffúzor. Erre most nincs időnk. Na jó, de akkor hol a legnagyobb gond?

A Goodyear elhozta ugyanazt a keveréket a szeszcsempészek hazájába, mint amivel Phoenixben és Richmondban is ellátja a csapatokat. A keverék olyan kemény, hogy ha a gyémántot nem is, de a kétnapos steaket (well done +++) biztosan átvágná. Ennek hátterében az áll, hogy az új autó a tavalyi bemutatkozásakor a kezdeti versenyhétvégéken annyi defektet vonultatott fel, hogy a Goodyear –érthető módon – a lehető legóvatosabb üzemmódba kapcsolt. Ez azonban a kisebb oválokon a versenyzés rovására ment.

Mi a megoldás?

North Wilkesboro ezt is megmutatta. Történt ugyanis, hogy a szombati napon az előfutamok egy részét – először a NASCAR Cup Series történetében – a Goodyear nedves pályára kifejlesztett abroncsaival (nem esőgumi, talán inkább az európai forgalmak szerinti intermediate-szerűség) teljesítették. És kiderültek dolgok. Például az, hogy a vizes burkolaton a nedves pályás gumik gyorsabbak, mint amilyenek egy nappal korábban a szabadedzésen a száraz pályás gumik voltak. Nem is kevéssel.

Fotó: Sean Gardner/Getty Images

Miért alakult ez így?

A nedves pályára fejlesztett, bordázott gumik jóval lágyabbak, mint a slickek, melynek hatására az etapok elején sokkal jobban tapadnak, és nagyobb kanyarsebességet, jobb kigyorsításokat, rövidebb féktávokat, előnyösebb manőverezhetőséget, hadd ne soroljam, tesznek lehetővé. Olyannyira, hogy még a turbulens levegő negatív hatásait is képesek – valamelyest – ellensúlyozni. Minél nagyobb ugyanis a mechanikai tapadás, annál kevésbé kell az aerodinamikai tapadásra támaszkodni. Hamlin is említette a podcastje új epizódjában, hogy a lágyabb gumik a szerkezetüknél fogva sokkal magasabb szaturációt eredményeznek, így a tapadás eléréséhez nincs akkora szükségük arra, hogy a légáramlatok által lenyomott kaszni és a rugók az aszfalthoz szorítsák az abroncsokat. Így lesz a vitorlásversenyből autóverseny.

A nedves pályás konstrukció árnyoldala, hogy a kocsik alulkormányzottak (részben a kisebb stagger miatt), a jobb első igen hamar megadja magát, így egyelőre komplett versenyeket erre a keverékre bizonyosan nem lehet rábízni. A tapasztalatok viszont tagadhatatlanul értékesek. Fény az alagút végén, hogy a Goodyear bejelentette egy „számottevően puhább” gumi bevetését a júliusi New Hampshire-i fordulóra, egyelőre csupán teszt jelleggel.

Az All-Star verseny

Node vissza Wilkes megyébe. Vasárnapra visszatért a száraz idő, visszatértek a slickek és – az újraindításokat, valamint a stratégiai eltéréseket leszámítva – nem lehetett előzni. Hiába számítottak nagyon sokan arra, hogy a régi, 1981-es aszfalt abuzálni fogja az abroncsokat, végül a csapatok a gumikopást a Las Vegas-i ovál szintjére mérték. Márpedig Vegas nem tartozik a leginkább gumigyilkos pályák közé.

Azt már csak mellékesen jegyzem meg, kiderült az is, hogy visszaváltások nélkül is lehet statikus egy short track futam. Egy ív működött North Wilkesboróban. A belső. A belső és a külső ív közti különbséget csak még jobban felnagyította a belső íven foltokban meglévő új aszfalt.

Fotó: Chris Graythen/Getty Images

Az All-Star verseny a 17. körben dőlt el, amikor Larson friss gumikat kapott. Onnan már nem is volt kérdés. Éppen úgy gázolt át a Cup Series kiválóságain, mint ahogyan bő egy hete Darlingtonban végigelőzte a komplett mezőnyt az Xfinityben.

A McDowell-Ty Gibbs együttállásra még érdemes lesz figyelni. McDowell figyelmét sem kerülheti el, hogy Noah Gragson közönségkedvenccé vált, amikor tavaly nyíltan konfrontálódott a Ty Gibbs Raci… akarom mondani a Joe Gibbs Racing ifjú törtetőjével. McDowell (21. az összetettben) és Ty Gibbs (19. az összetettben) egymás közvetlen vetélytársai lehetnek a rájátszásért vívott harcban.

A Larsonon kívüli árnyékvilág legjobbja Bubba Wallace lett, aki az utóbbi hetekben szépen csendben feljavította a 2023-as szezonja összképét közepesre. Nem tetszettek viszont a JGR-os Toyoták. Ha már a csalódásoknál tartunk, szegény Harvicknak momentumai sem voltak a #29-esben. A Trackhouse-ból Suarez tartotta a frontot, Chastain ezúttal a jámbor arcát mutatta. A Truck futamon olyan előzékenyen húzódott le Larson elől, hogy attól lehetett tartani, a motort is leállítja.

Lesz-e még?

Rendesek voltunk és visszaszolgáltattuk Dr. Juhász Zoltánnak a noteszét, reménykedünk abban, hogy a jövőben is előfordul olyan alkalom, hogy a nagy kapkodásban elfelejti elpakolni azt a közvetítések után.