A Daytona 500 előtt hagyományosan megrendezésre kerül a szezon előtti pontnélküli verseny, amit minden évben nagy várakozás előz meg, hiszen hónapok után újra látjuk versenyezni a NASCAR pilótáit.
Az első Clash
Az esemény Monty Roberts fejéből pattant ki. Az újonnan alakuló Busch Beer márkaigazgatójaként próbálta népszerűsíteni a cégét. A vágyából valóság lett. 1979-ben meg is rendezték az első Clash-t. Kezdetben egy 50 mérföldes sprintverseny volt a Daytona International Speedway-en. Az előző szezon pole pozíciósai automatikusan a mezőny tagjai lettek, így a kevés pénzdíj mellett kaptak egy plusz motivációt a pilóták. A legelső Clash-t Buddy Baker nyerte meg, így bezsebelte a győztesnek járó 50.000 dollárt. A szabályoknak megfelelően 9 főből állt a mezőny: Buddy Baker, Darrell Waltrip, Cale Yarborough, Benny Parsons, Bobby Allison, David Pearson, Lennie Pond, Neil Bonett és J.D. McDuffie álltak rajthoz. 15:26 alatt teljesítették a 20 kört. Mai szemmel ilyen rövid futam már-már elképzelhetetlen lenne. A verseny sikeresen zárult és máig megrendezésre kerül a Daytona 500 előtti pontnélküli viadal.
További formátumok
1991-ig változatlan maradt a lebonyolítás, azonban a népszerűség csökkenése miatt kénytelenek voltak lépni a szervezők. A 20 kör maradt, azonban ezt két szakaszra bontották. A második periódusban megfordították a mezőnyt, így téve izgalmasabbá a versenyt. Mindkét szakasz végén pénzdíjat osztottak ki.
1998-2000: Az idő haladtával a Clash formátuma is változott. Ahogy teltek az évek, úgy nőttek az igények is, így egyre hosszabb lett a szezonelőtti futam. A versenyt átnevezték Bud Shootout-ra, és két 25 körös szakaszból állt. A selejtezőre egy órával a főfutam előtt került sor, és a győztes jutott tovább. Minden alkalommal egy-egy kétgumis kiállást kellett abszolválni.
2001-2002: A Clash (akkori nevén Budweiser Shootout) 70 körösre bővült. A sárga zászlóban megtett körök beleszámítottak a versenytávba, de a célba csak zöld zászló alatt érhettek be. Legalább egy zöld zászlós megállást írtak elő, ahol két kereket kellett cserélni. A Bud Shootout selejtezőt megszüntették, mivel a kupafutamokra való kvalifikációt egyetlen körre csökkentették.
2003-2008: Két periódusban rendezték meg a futamot. Az első szakasz 20 körös volt, amelyet egy 10 perces szünet követett, majd a verseny egy 50 körös száguldással zárult. A megszakításnak köszönhetően nem volt kötelezően előírva a pitbe látogatás.
2009-2012: Továbbra is maradt a két szakaszra bontás. 25 és 50 kört tettek meg.
2013-2015: Ezekben az években a verseny három szegmensből álló, 75 körös verseny lett. A rajongók online szavazása határozta meg a verseny bizonyos aspektusait, beleértve a szakaszok hosszát, a kötelező boxkiállásokra vonatkozó követelményeket és az egyes szegmensek után kieső versenyzők számát.
2016-2020: Visszatértek az előző formátumra, ami 25 és 50 körös szakaszból állt.
2021: Elsőnek rendeztek road pályán Clasht. A 35 körös futamot két szakaszra bontották (15-20 kör).
2022-2023: Los Angelesbe költözött a Clash, a Coliseumba. 23, majd 27 autó indulhatott a megmérettetésen. Az egyautós kvalifikáció határozta meg a heat futamok sorendjét. A 4 előfutam Top 5-ös helyezettje jutott tovább a főversenyre. A fennmaradó helyek két 50 körös futamon dőltek el. A Clash 150 körös lett, amelyet féltávon egy showműsor szakított meg.
A Clasht már három különböző típusú pályán rendezték meg. Elsőnek a klasszikus superspeedway nyomvonalon ment a mezőny a Daytona International Speedwayen. A több, mint 40 éves hagyományt 2021-ben szakították meg. Az egyetlen road futamot ekkor került megrendezésre, szintén Daytona-ban. Az épített pályák térhódítása a Clash-en is megmutatkozott. Azonban ez nem tartott sokáig. 2022-től már a Los Angeles Memorial Coliseum adott otthont a mezőnynek.
Nem csak a pályák változtak, hanem a szezonelőtti futam elnevezése is:
1979-1997: Busch Clash
1998-2000: Bud Shootout
2001-2012: Budweiser Shootout
2013-2016: Sprint Unlimited
2017-2019: Advance Auto Parts Clash
2020-2021: Busch Clash
2022-: Busch Light Clash
A 2022-es Clash-en a Coliseum és az új generációs autók mellett egy már máshol látott lebonyolítási rendszer is debütált. A Super Bowl mintájára a futam felénél egy-egy sztárfellépő adott élő koncertet a halftime shown. 2022-ben Ice Cube, 2023-ban pedig Wiz Khalifa szórakoztatta a nézőket. A Clash innentől tehát méginkább bulifutamnak volt tekinthető. A pontnélküli futamon nagyobb tét nélkül láthatjuk versenyezni kedvenceinket, amihez a showt a verseny mellett különféle elemekkel is szolgáltatni tudják.
Eddigi győztesek
1979: Buddy Baker |
2002: Tony Stewart |
Emlékezetes pillanatok a Clash-ről
1980 – A második Clash-t Dale Earnhardt, a Daytona International Speedway egyik királya nyerte, szokatlan körülmények között. Az Automobile Racing Club of America (rövidítve ARCA) versenye gyakran osztozott a versenynapon a Clash-sel, és ez 1980-ban is így volt. Az ARCA-futam rajtját azonban az időjárás miatt elhalasztották, ami nehéz helyzetbe hozta a NASCAR-t és a pálya vezetőit, mivel a Clash is szerepelt a programban, és a napfény is fogytán volt. A hivatalos szervek azt a szokatlan döntést hozták, hogy leállították az ARCA-futamot, hogy a Clash-t az országos televízióban közvetíthessék. Miután Earnhardt átvette a Clash-trófeát, az ARCA-futam véget ért.
1994 – Az akkor még nyeretlen huszonkét éves pilóta, Jeff Gordon addigi karrierje egyik legemlékezetesebb momentumát élhette meg. A #24-es volánja mögött életében elsőnek megnyerte a Clash-t. A győzelemhez Dale Earnhard-ot sikerült megelőznie a kettes kanyarban. Az emberek már akkor sejthették, hogy Gordonban van tehetség és nagyra fogja vinni a NASCAR-ban. Abban az évben sikerült megnyernie a Charlotte-i Coca-Cola 600-ot. A többi történelem…
2004 – Dale-ek párharca. Dale Jarrett az utolsó körben megelőzte Dale Earnhardtot, és 0,157 másodperccel nyert. Ez volt az egyetlen kör, amit Jarrett vezetett a két szakaszból álló, 70 körös versenyen.
2006 – Denny Hamlin történelmet írt, ő lett az első pilóta, aki újoncként megnyerte a Clash-t. Daytona nagymenője már akkor is megvillantotta superspeedway-tudását, A hajrában Tony Stewart-ot sikerült maga mögé utasítania.
2012 – A Clash történetének egyik legszorosabb befutója egy olyan versenyen történt, amely sok ritka eset történt. Jeff Gordon autója fejreállt. Kyle Busch és Gordon a 74. körben a 4. kanyarban érintkezett egymással, ami Gordont a falnak, egy hosszú csúszásba és a tetőre küldte. A figyelmeztetés miatt a 80 körös verseny hosszabbításba torkollott. Az utolsó körben Tony Stewart vezetett, de Kyle Busch megelőzte őt, amikor a trioválon végigrobogtak, és 0,013 másodperccel megnyerte a versenyt.
2020 – Úgy tűnt, hogy ez lesz az a futam, amelyet senki nem nyer meg. Az utolsó kilométereken több hatalmas baleset tizedelte meg a mezőnyt. A végén már csak hat autó volt versenyben a győzelemért. Erik Jones, akinek az autója az egyik balesetben való részvétele miatt komoly első sérüléseket szenvedett, a Joe Gibbs Racing-es csapattársának, Denny Hamlinnek a segítségével nyerte meg a versenyt, aki egy kör hátrányban volt egy másik sérült autóval.